TOMA DE DECISIONES CON RESPECTO DEL AHORRO Y AL CONSUMO FRENTE A LA PANDEMIA EN PANAMÁ. UN CASO DE LOS ESTUDIANTES DE LA UNIVERSIDAD DE PANAMÁ.
Dimensions

PlumX
How to Cite
TOWNSHEND B. , B. E. . (2022). DECISION-MAKING REGARDING SAVINGS AND CONSUMPTION IN THE FACE OF THE PANDEMIC IN PANAMA. A CASE OF THE STUDENTS OF THE UNIVERSITY OF PANAMA. Latitude, 2(16), 127–147. https://doi.org/10.55946/latitude.v2i16.200
License terms / See
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Esta obra está bajo licencia internacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es

La revista (y sus contenidos) emplean las licencias Creative Commons, específicamente la del tipo CC BY NC SA 4.0, la cual establece  que “el beneficiario de la licencia tiene el derecho de copiar, distribuir, exhibir y representar la obra y hacer obras derivadas siempre y cuando reconozca y cite la obra de la forma especificada por el autor o el licenciante”. La licencia del tipo CC BY NC SA 4.0 contempla tres categorías,

  •  Atribución.
  •  No Comercialización de la obra.
  •  Compartir igual

Los lectores son libres de:

  • Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
  • Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del materialLa licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
  • Siempre y cuando se respeten y contemplen la atribución de autoría y la no comercialización del material.

Abstract

This article presents the results of the empirical study on the consumption and saving decisions of economic entities in Panama, in this case the university students of the University of Panama, during the pandemic. These results were analysed under the lens of the theoretical approaches of neoclassical, Keynesian, and behavioral theories in relation to the theoretical laws of supply and demand. Data were collected through digital surveys that looked at three scenarios: Savings and consumption in general; judgement and consumption conditional on price increases; and self-preservation. The research led to the conclusion that Keynesian and behavioral theory may have better mechanisms to explain individuals' savings and consumption decisions. At the same time, it could be observed that the study subjects, for the most part, did not exhibit the rationality defined by neoclassical theory.

Keywords:

References

Akerlof, G., Yellen, J. (1990), The Fair Wage-Effort Hypothesis and Unemployment, The Quarterly Journal of Economics, Volume 105, p. 256, https://doi.org/10.2307/2937787

Anderson, Sweeney y Williams (2008) Estadística para administración y economía, décima edición, CENGAGE Learning, p. 290

Astudillo, J., Fernández, M., Garcimartín, C. (2019), La desigualdad de Panamá : su carácter territorial y el papel de la inversión pública, Banco Interamericano de Desarrollo.

Arkes, H. R.; Saville, P. D., Harkness, A. R. (1981), Hindsight bias among physicians weighing the likelihood of diagnoses, Journal of Applied Psychology, Volumen 66, pp. 252-254.

Briñol, P., Horcajo, J., Valle, C., De Miguel, J. (2006), Psicología Social, McGraw-Hill, pp. 491-516.

Ceballos, D. (2003), Análisis del Tiempo como Variable en Economía Financiera (Tesis de Doctorado no publicada). Universidad de Barcelona

Dickson, D. H., Kelly, I. W. (1985), The 'Barnum Effect in personality assessment: A Review of the literature, Psychological Reports, Volumen 57, pp. 367-382.

Esgate, A. y Groome, D. (2004), An introduction to applied cognitive psychology, Psychology Press.

Fergunson, C.E. (1977), Teoría Microeconómica, sexta reimpresión, F.C.E, p.17.

Festinger, L. (1975), Teoría de la disonancia cognoscitiva, Instituto de Estudios Políticos. ISBN 8425904307

Fischoff, B., Beyth, R. (1975) I knew it would happen” Remembered probabilities of once- future things, Organizational Behaviour and Human Performance, Volumen 13, pp. 1-16.

Frey, D. (1986), Recent research on selective exposure, Orlando Academic Press, L. Berkowitz (ed.), Advances in experimetnal social psychology, Volumen 19, pp. 41-80.

Friedman, M. (1990), Teoría de los Precios, segunda edición (corregida), Alianza Editorial, p. 29.

Friedman, Milton (1957), A Theory of the Consumption Function, Princeton University Press, pp. 20-37.

Gigerenzer, G. (1991),How to make cognitive illusions disappear: Beyond heuristics and biases, European Review of Social Psychology, no 2, pp. 83-115.

Goidel, R. K., Todd, G. (1994), The vanishing marginals, the bandwagon, and the mass media, The Journal of Politics, Volumen 56.

Hurwitz, B., Sheikh, A. (2009), Medical fallibility – cultural recognition and representation, Journal of the Royal Society of Medicine, Volumen 102, pp. 181-185.

Instituto Nacional de Estadística y Censo (2020), Producto Interno Bruto Trimestral, Panamá, Instituto Nacional de Estadística y Censo, Contraloría General de la República.

Jones, E. E., Harris, V. A. (1967), La atribución de actitudes, Journal of Experimental Psychology Social, Volumen 3, pp. 1-24.

Jované, Juan (2010) Introducción a la Economía, Universidad de Panamá: Facultad de Economía, Centro de Investigación, pp. 66-74.

Kahneman, D. , Tversky, A. (1974), Judgment under uncertainty: Heuristics and biases, Science, no 85 (4157), pp. 1124-1131.

Kahneman, D. (2015), Pensar rápido, pensar despacio, DEBOLSILLO

Kahneman, D., Knetsch, J. L., Thaler, R. (1986), Fairness as a Constraint on Profit Seeking: Entitlements in the Market, JSTOR, Volumen 76, pp. 728-741.

Kahneman, D., Tversky, A. (1973), Disponibilidad: Una heurística para juzgar la frecuencia y la probabilidad, Psicología Cognitiva, no 5 (1), pp. 207-233.

Kahneman, D.,Tversky, A. (1979) Prospect Theory: An Analysis of Decision Under Risk, Econometrica, Volumen 47, pp. 263-291.

Keynes, J. M. (1943), Teoría general de la ocupación, el interés y el dinero, Fondo de Cultura Económica, pp. 88-106/218.

Lind, Marchal, Waithen (2012) Estadistica aplicada a los negocios y la economía, quinceava edición, McGraw-Hill

López-Roldán, P., Fachelli, S., (2015), Metodología de la investigación social cuantitativa, Universitat Autónoma de Barcelona, pp. 43-48

Manis, M., Shedler, J., Jonides, J. y Nelson, T. (1993) Availability heuristic in judgments of set size and frequency of occurrence, Journal of Personality and Social Psychology, no 65 (3), pp. 448-457.

Mcallister, I., Donley, T. S. (1991), Bandwagon, underdog, or projection? Opinion polls and electoral choice in Britain, 1979-1987, The Journal of Politics, Volumen 53.

Motterlini, M. (2006), Economía Emocional. En qué nos gastamos el dinero y por qué, PAIDÓS

Otzen, T., Manterola, C. (2017), Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio, Int. J. Morphol, Nº35, pp. 227-232

Penetración de Internet en Panamá alcanza el 70% y supera el promedio regional (2019), Penetración de Internet en Panamá alcanza el 70% y supera el promedio regional, Capital Financiero, https://elcapitalfinanciero.com/penetracion-de-internet-en-panama-alcanza-el-70-y-supera-el-promedio-regional/#:~:text=Este%20a%C3%B1o%202019%2C%20el,penetraci%C3%B3n%20de%20los%20tel%C3%A9fonos%20inteligentes

Peters, W. (1971), A class divided, Doubleday, New York.

Plous, S. (1993), The psychology of judgment and decision making, McGraw-Hill, ISBN 978-0-07-050477-6, OCLC 26931106

Rodríguez, E. (2012), Toma de decisiones: la economía conductual, Universidad de Oviedo: Departamento de Administración de Empresas, pp. 25-36/41-63.

Rosenthal, R., Jacobson, L. (1968), Pygmalion in the classroom, Holt, Rinehart & Winston, New York.

Ross, L., Greene, D., House, P. (1977), The false consensus effect: An egocentric bias in social perception and attribution processes, Journal of Experimental Social Psychology, Volumen 13, 279–30. https://doi.org/10.1016/0022-1031(77)90049-X

Schotter, A. (1996), Microeconomía. Un enfoque moderno, CECSA, p. 39

Smith, V. (2005), ¿Qué es la economía experimental?, Revista Apuntes del CENES, Volumen 25, pp. 7-16.

Thaler, Richard H. (2015), Portarse mal. El comportamiento irracional en la vida económica, PAIDÓS

Thorndike, E. L. (1998), A constant error in psychological ratings., Journal of Applied Psychology, Volumen 4, pp. 25-29.

Valdes, Y. (2020), Cebolla, repollo y brocoli, los productos con más alza en el precio, Panamá América, https://www.panamaamerica.com.pa/economia/cebolla-repollo-y-brocoli-los-productos-con-mas-alza-en-el-precio-1169041

Vohs, K. D. (2016, August 1), Barnum Effect. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/science/Barnum-Effect

Yubero, S., Larrañaga, E., Navarro, R., Serna, C. (2008), La percepción del consumo de alcohol: El análisis de los sesgos atributivos como orientación para la intervención social con jóvenes, Jornadas de Trabajo Social y Conductas Adictivas, pp. 99-104.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by

OJS System - Metabiblioteca |