Dimensions

PlumX
How to Cite
López de Ramos, A. L., & Brito, D. . (2022). COMMUNITY SOCIAL EXTENSION INTERNSHIPS FOR UNIVERSITY STUDENTS AS A MEANS TO ACHIEVE THE SDG. Latitude, 1(15), 57–71. https://doi.org/10.55946/latitude.v1i15.174
License terms
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Esta obra está bajo licencia internacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es

La revista (y sus contenidos) emplean las licencias Creative Commons, específicamente la del tipo CC BY NC SA 4.0, la cual establece  que “el beneficiario de la licencia tiene el derecho de copiar, distribuir, exhibir y representar la obra y hacer obras derivadas siempre y cuando reconozca y cite la obra de la forma especificada por el autor o el licenciante”. La licencia del tipo CC BY NC SA 4.0 contempla tres categorías,

  •  Atribución.
  •  No Comercialización de la obra.
  •  Compartir igual

Los lectores son libres de:

  • Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
  • Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del materialLa licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
  • Siempre y cuando se respeten y contemplen la atribución de autoría y la no comercialización del material.

Abstract

To sensitize university students and awaken in them a social conscience that every professional must generate in their daily lives, the Universidad Internacional de Ciencia y Tecnología has included in all the curricular meshes of the Higher University Technician, Bachelor and Engineering that offers the subject called Community Social Extension Internship (PESC in Spanish). This paper describes the CFSP process and its relationship with the Sustainable Development Goals (SDGs) in the projects developed in 2020. Despite the pandemic caused by COVID-19, 23 projects related to, at least one SDG were developed. All 17 SDGs could be included and the most frequent were SDG 8 (decent work and economic growth), SDG 4 (quality education), SDG 10 (reduction of inequalities), goal SDG (health and well-being) and SDG 12 (responsible production and consumption).

Keywords:

References

Asensio, R. A., Martínez, E. B., & García, E. G. (2000). La sostenibilidad del desarrollo: el caso valenciano. Universitat de València.

Calles Minero, C. (2020). ODS y Educación Superior. Una mirada desde la función de investigación. Educación Superior y Sociedad (ESS), 32(2), pp. 167-202.

Elliott, J. (2000). La investigación-acción en educación. Ediciones Morata. http://www.terras.edu.ar/biblioteca/37/37ELLIOT-Jhon-Cap-1-y-5.pdf

Konrad Adenauer Stiftung. (2019). Agenda 2030. Ley fundamental para el Desarrollo sostenible. Berlin: Konrad-Adenauer-Stiftung.

Martínez Martín, M. (2008). Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades. Octaedro-Universitat de Barcelona. Institut de Ciències de l'Educació. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157'>https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157

Rodríguez Gallego, M. R. (2014). El Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 25(1), pp. 95-113. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157'>https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157

UNICyT. (2018). Proyectos de Pasantías de Extensión Social Comunitaria 2018. Sello Editorial de la Universidad Internacional de Ciencia y Tecnología. http://www.idi-unicyt.org/wp-content/uploads/2019/02/Proyectos-de-Pasant%C3%ADas-de-Extensi%C3%B3n-Social-Comunitaria-pesc-2018.pdf

UNICyT. (2019). Proyectos de Pasantías de Extensión Social Comunitaria 2019. Sello Editorial de la Universidad Internacional de Ciencia y Tecnología. http://www.idi-unicyt.org/wp-content/uploads/2020/05/Proyectos-de-Pasant%C3%ADas-de-Extensi%C3%B3n-Social-Comunitaria-2019.pdf

UNICyT. (2021). Proyectos de Pasantías de Extensión Social Comunitaria 2020. Sello Editorial de la Universidad Internacional de Ciencia y Tecnología. https://doi.org/10.47300/978-9962-5599-9-3

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by

OJS System - Metabiblioteca |